{{ctrl.notification}}
Darghs Shamkhal Valley

دره شمخال درگز

قوچان از شهرستان های استان خراسان رضوی که در شمال شرق ایران در فاصله ۲۵۵ کیلومتری مشهد واقع شده است، شهرستان قوچان دارای پیشینه فرهنگی و تاریخ غنی می باشد و قدمت آن به ۲۵۰ سال پیش از میلاد بازمی ‌گردد. شهرستان قوچان دارای جاذبه های گردشگری و دیدنی بسیار زیادی می باشد که در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از معروف ‌ترین جاهای دیدنی قوچان دره شمخال بپردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی دره شمخال درگز

دره شمخال از دیدنی های معروف و پر گردشگر در قوچان می باشد، دره شمخال در روستای کوچک و خوش آب و هوایی بنام شمخال قرار دارد، شمخال به معنای تفنگچه قدیمی می باشد که در زبان مردم محلی و بومی منطقه به این نام معروف شده است، دره شمخال در میان کوه‌ های سنگی با دیواره‌ های بلند رشته‌ کوه‌های شمخال به طول ۲۰۰ متر قرار گرفته و طول این دره حدود ۱۸ کیلومتر می باشد، در داخل دره شمخال رودخانه ای قرار دارد که از سه رود شارک قرچه، دربادام و شمخال تشکیل شده و از دره عبور می کند، این سه رودخانه شارک قرچه، دربادام و شمخال از چشمه های طبیعی دره تغذیه می شوند و همچنین دره شمخال دارای پوشش طبیعی جنگلی می باشد و زیستگاه حیوانات مختلف وحشی و اهلی می باشد.

پوشش گیاهی دره شمخال درگز

دره شمخال درگز دارای جاذبه های دیدنی و زیبایی شگفت انگیز و منحصر بفردی می باشد، در این دره پوشش های گیاهی متفاوتی را خواهید دید، از پوشش گیاهی متنوع در این دره می توان به درختچه های گردو‌های وحشی، زرشک، تمشک، زالزالک، بید و سپیدار اشاره کرد. لازم است بدانید این درختان باغی و خانگی نیستند، گیاهانی که در این منطقه می روید هم دارویی هستند و هم سمی که حواستان باشد که برای خود مشکلی درست نکنید، بوته‌ های خودروی وحشی نیز در این دره زیاد دیده می شود.

پوشش جانوری دره شمخال درگز

در دره شمخال درگز علاوه بر پوشش گیاهی، پوشش جانوری متعددی نیز وجود دارد که باید در برخورد با بعضی از این جانورها خیلی مراقب باشید. از حیوانات این دره می توان به گراز، قوچ، میش، کبک، تیهو و هزاران خزنده و چرنده دیگر اشاره کرد و از وحشی ترین جانوران دیده شده در این دره پلنگ می باشد.

بهترین زمان بازدید از دره شمخال درگز

دره شمخال درگز دارای آب و هوای معتدلی می باشد و زمستان های بسیار سرد و یخ بندانی را پشت سرمی گذارند، همچنین با بارندگی های پی در پی سطح آب رودخانه دره شمخال بالا رفته و برای گردشگران باعث بروز خطر می باشد، از این رو بهترین و مناسب ‌ترین زمان بازدید که هوا مطبوع و دلنشین است فصل تابستان می باشد.

موقعیت جغرافیایی دره شمخال درگز

دره شمخال در روستایی به همین نام قرار دارد، این رده از نظر جغرافیایی با شهر قوچان حدود ۸۰ کیلومتر فاصله دارد، از یک طرف نیز در نزدیکی شهر مرزی باجگیران در همسایگی کشور ترکمنستان می باشد، همچنین به روستای محمد تقی بیگ نیز نزدیک می باشد که می توان گفت این دره حدود ۱۸ کیلومتر طول دارد که از روستای شمخال آغاز می شود و مسیر آن تا روستای محمد تقی بیگ امتداد دارد.

مسیر دسترسی به دره شمخال درگز

دره شمخال در شرقی ‌ترین نقطه شمال کشور در استان خراسان رضوی قرار دارد، برای رفتن به دره شمخال شما در هر موقعیتی که باشید از همان مسیر خود می توانید خود را به دره شمخال برسانید، ابتدا به قوچان بروید و با طی مساحتی حدود ۸۰ کیلومتر به سمت شهر مرزی باجگیران به روستای شمخال بروید، ورودی اصلی این دره روستای شمخال می باشد. اگر از سمت استان‌ های خراسان جنوبی، تهران و اصفهان، سیستان‌ و بلوچستان به سمت دره شمخال می روید باید ابتدا به مشهد و بعد در مسیر قوچان حرکت کنید، اگر از سمت شمال کشور به دره شمخال می روید باید ابتدا به گرگان و بجنورد و در نهایت قوچان و دره شمخال بروید. دره شمخال در فاصله ی ۲۲۰ کیلومتری از شهر مشهد قرار دارد که برای طی کردن مسیر حدود ۳ ساعت و نیم زمان لازم است.

جاهای دیدنی نزدیک به دره شمخال درگز

دره شمخال از جاذبه های گردشگری نزدیک به شهر مقدس مشهد و از دیدنی های جذاب در شهرستان درگز، این دره زیبا و دیدنی سالانه میزبان گردشگران و طبیعت گران بسیار زیادی از سرتاسر ایران و جهان می باشد، در نزدیکی این دره زیبا و جاذبه گردشگری، دیدنی های جذاب دیگری نیز وجود دارد که می توانید بعد از بازدید از دره از آنها نیز دیدن نمایید، از جمله این جاذبه ها می توان به روستای باجگیران، قله آق کمر، دربادام، روستای شاهرگ که از دیدنی های نزدیک دره شمخال می باشد. با تهیه بلیط هواپیما تهران مشهد در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

اقامت در دره شمخال درگز

اگر در بازدید از دره شمخال نیاز به اقامت داشتید می توانید در روستاها یا شهر‌های اطراف دره مثل شمخال و قوچان و باجگیران شبی را اقامت کنید، به همین منظور اقامتگاه‌ های بومگردی و خانه‌ های اجاره‌ ای در این شهرها قرار دارد که می توانید با توجه به بودجه و سلیقه خود اقامتگاهی را برای اقامت خود انتخاب نمایید، اگر هم علاقه مند به کمپینگ در طبیعت زیبای دره شمخال هستید با به همراه داشتن امکانات و وسایل مورد نیاز مانند: چادر، کیسه خواب، وسایل گرمایشی کوچک و چراغ‌ های شارژی، آب آشامیدنی، غذا و داروهای مورد نیاز خود به راحتی در دره کمپ بزنید فقط لازم است توجه داشته باشید بخاطر بارندگی و بالا آمدن سطح آب جای مناسب و بالاتر از سطح رودخانه برای چادر زدن پیدا کنید.

 

 

date_range یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 remove_red_eye 34 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0